Mi az illat?
„A parfümillat finom
illatok bonyolult keveréke, amelyek arányát a legnagyobb gondossággal
állították össze úgy, hogy elérjék a kívánt hatást. Érzékeink közül a szaglás
az, amely a legerősebb emlékeket képes felidézni bennünk. A szaglás útján
szerzett élményeink egy pillanat alatt képesek elrepíteni minket távoli
helyekre és időkbe. Az illatokkal újra átélhetjük a szerelem, az öröm vagy
éppen a fiatalság érzését.
A parfümillat hatására
agyunk egy olyan képfolyamot alkot, amely előhívja az adott illathoz kötődő
élményeket és helyeket.
A parfümillat hatással
van a stresszre, a koncentrációs képességünkre, képes megváltoztatni a
kedvünket és felidézni emlékeinket.
Egy parfümillat élete
A parfümillat egy élő, vibráló és eleven dolog. Nem túlzás azt állítani,
hogy saját életét éli, hiszen folyamatosan változik a bőrön.
A parfümről alkotott
első benyomás sohasem lehet pontos, mert az illat tervezője úgy alkotta meg az
illatot, hogy az három fázisban fejtse ki teljes hatását. A nemes parfümillat
számos különféle illat (más néven "jegy") rafinált és a végletekig
kiegyensúlyozott keveréke.
A parfümillat mindig
három fázisból áll: a "fejjegyből", a "szívjegyből"
és az "alapjegyből".
Amikor először használ
egy parfümöt, azt az illatot érzi, amit a parfümök készítői úgy hívnak:
"fejjegy". A "fejjegyet" általában friss és könnyed illatok
uralják, ez alkotja a parfümről szerzett első benyomásunkat. A fejjegy tűnik el
a leghamarabb, 15 perc elteltével általában már nem is érezhető.
A következő fázis a
"szívjegy". Ahogy a nevéből is kitűnik, ez a parfüm szíve. Ebben a
fázisban kibontakozik és harmóniába kerül a parfüm a bőrrel. A parfüm szívjegye
általában 2-4 órán át érezhető.
A parfüm utolsó fázisa a
megnyugvás, más néven "alapjegy", amelynek során csak a legerősebb
illatok maradnak meg a bőrön, és gyakorolnak hosszan tartó benyomást a
külvilágra. Az alapjegy általában 4-6 óra elteltével alakul ki, és fokozatosan
tűnik el.”
Forrás:illat.hu
"Illatszervásárlásnál feltűnhet, hogy az
egyestermékek más kiszerelésben, más néven, és más áron kaphatók. A
sajátmárkás,negyed literes golyós dezodor nyilván olcsóbb lesz, mint a
hüvelykujjnyi ampullábanárult Givenchy, és az illata is más – de mi ennek
az oka?
A parfümök illatának intenzitásaelsősorban az
illóolaj-koncentrátumtól függ. A klasszikus parfüm, az Eau
de Parfum például 15 százaléknyiillóolajat tartalmaz, míg az Eau de Toilette
nagyjából 10 százaléknyit. A kölni(Cologne) illóolaj-tartalma 5 százalék. A
parfümöket úgy tervezték, hogy csakkeveset kelljen használni belőlük – így
is elég átható lesz az illatuk –,míg a kölniket, a borotválkozás utáni
arcszeszeket és testspray-ketgátlástalanabbul fröcskölhetjük magunkra.
Kölnik és parfümök változatos illatokban kaphatók.
Aparfüm készítésekor inkább nőies illatokat használnak, például
gyümölcsökbőlvagy virágokból sajtolt olajat. A kölnik tervezői inkább a
férfiakat célozzákaz erős fűszer- és pézsmaillatokkal. Ennek ellenére nem
mondhatjuk, hogy aparfüm a nőknek, a kölni a férfiaknak való; mindkét nem
nyugodtan használhatjamindkettőt, ha úgy tetszik.
Az illatszerekettöbbféle illatanyagból állítják össze.
A parfümök általában több illóolajbólkészülnek; ezek egy réteget képeznek, és
ahogy párolognak, a nap végéremegváltozik az illatuk. Egy jobb parfümnek akár
három rétege is lehet. A kölnikszintén több komponensű illatszerek, de
jellemzően egyféle aroma jellemzi őket.
A
kiszerelés bármilyen lehet: mind kölnit, mind parfümöt árulnak
illatszeresüvegben, spray formájában, vagy akár bőrre kenhető szilárd
anyagként. A sötétvagy színezett üvegben tárolt minőségi illatszerek általában
azért ilyenek,hogy hosszabb ideig megőrizzék az illatukat, így vásárláskor ezt
is vegyükfigyelembe, hacsak nem egy sötétkamrában fogjuk tárolni őket.
Általánosigazság:
minél magasabb egy illatszer illóolaj-tartalma, annál drágább; ez akomponens sokkal
drágább, mint a parfümök és kölnik más összetevői (jellemzőenalkohol és víz).
Ez az oka, hogy a kölnik többnyire olcsóbbak egyesparfümöknél. Persze, ez alól
is vannak kivételek: a nagyobb illatszergyártókmárkás termékei mindig többe
fognak kerülni.”
(Hegyeshalmi
Richárd, Index.hu)